Internetowy spis hoteli spa w Polsce Spa.e-Masaz.pl

clock

Dzisiaj jest 30.03.2017 rok ,        godzina: 16:40 dudes     Dziś imieniny: Amelii, Dobromira, Leonarda            Dołącz do Spa.e-Masaz.pl w G+          Dołącz do Spa.e-Masaz.pl w FB

arrow

Obecnie znajdujesz się w : Podstronie » Dobroczynne ciepło sauny


Linki sponsorowane
Linki sponsorowane



Stoły do masażu

Stoły do masażu



Polecane produkty

Masaż

Wyszukiwarka

Twoja wyszukiwarka
arrow

Dobroczynne ciepło sauny

Linki sponsorowane


Sauna to słowo, które mieszkańcom naszego kraju mówi raczej niewiele. Owszem – ktoś kojarzy wysoką temperaturę, ktoś inny parę, ktoś jeszcze bąknie coś o Finlandii czy poceniu się... Świadomość w tym względzie jest szczątkowa, podobnie zresztą jak popularność sauny w naszym kraju. Czas to zmienić.

SAUNA - DOBROCZYNNE CIEPŁO

Zjawisko zwane sauną, podobnie zresztą jak słowo je określające, pochodzi z Finlandii. To po prostu specyficzna forma kąpieli wykorzystująca wysoką temperaturę. Tradycyjna fińska sauna to drewniana chata usytuowana najczęściej nad brzegiem jeziora. W chatce tej przy pomocy pieca generuje się wysoką temperaturę (od ok. 70 do nawet 110 st. C). Osoba korzystająca z sauny nagrzewa swoje ciało się przez kilka minut, po czym chłodzi się na wolnym powietrzu i w zimnej wodzie. Tak – najprościej rzecz ujmując – wygląda korzystanie z tradycyjnej sauny fińskiej, zwaną sauną suchą.

Z zimnych krajów

Finlandia to niejedyny kraj, w którym sauna była i jest popularna. W Rosji na przykład ludzie od wieków oddają się przyjemności pobytu w tzw. bani, zwanej również sauną mokrą lub parową. Panuje tam niższa temperatura, dużo wyższa wilgotność, dłużej się również w niej przebywa. Symptomatyczne jest to, że sauna jako forma zabiegu narodziła się w krajach raczej zimnych. Z jednej strony wynika to na pewno z pogoni za deficytowym ciepłem, z drugiej – z pragnienia utrzymania świetnego zdrowia w nieco niesprzyjających warunkach klimatycznych.

W Finlandii liczbę saun ocenia się na około 1.500.000. W kraju liczącym ok. 5.200.000 mieszkańców! Jedna sauna na 3,5 osoby! Dla porównania, w Niemczech, kraju, którego mieszkańcy uwielbiają saunę, korzysta z niej zaledwie 1/60 społeczeństwa – czyli ok. miliona osób. Frekwencję w polskich saunach (których jest jak na lekarstwo) tymczasem skwitujmy wymownym milczeniem. Optymistyczne jest jedynie to, że w miarę wzrostu zamożności społeczeństwa i świadomości w temacie własnego zdrowia sytuacja się zmienia. Niestety – powoli.

Nagość

W saunie siedzi się nago. To logiczne, w końcu jest to najbardziej naturalna forma terapii. I dlatego właśnie w Polsce – kraju ludzi raczej wstydliwych – sauna nigdy nie zyska takiej popularności jak w Finlandii, Niemczech czy Rosji. Z sauny rzadko korzysta się w pojedynkę, to raczej towarzyska rozrywka. I korzystanie z niej wymusza niejako pozbycie się fałszywego wstydu. To dla niektórych bariera nie do przeskoczenia.

Terapia

Sauna jest jedną z najprostszych i jednocześnie najskuteczniejszych form terapii zwiększających odporność i sprawność systemu immunologicznego człowieka. Ale nie tylko. To również doskonały relaks, odprężenie oraz sposób na oczyszczenie organizmu z toksyn. Wśród korzyści wynikających z korzystania z sauny wymienia się również wspomaganie procesu odchudzania oraz pomoc w leczeniu niektórych schorzeń. Sauna jest doskonałym elementem fizykoterapii, wspomaga regenerację ciała po treningu sportowym, rozgrzewa i rozluźnia mięśnie przed masażem.

Dwa bieguny

Sauna to nie tylko nagrzewanie ciała, nie mniej ważne jest właściwe jego schładzanie. Zimą można skorzystać z niskiej temperatury na zewnątrz (schłodzenie płuc), świetnie sprawdza się również zimna woda lub śnieg (chłodzenie ciała). Należy pamiętać, iż orzeźwiające chłodzenie po wyjściu z sauny jest dla organizmu równie ważne jak odprężające działanie ciepła wewnątrz kabiny. Bardzo ważnym aspektem rytuału jest dotlenienie organizmu po wyjściu z kabiny. Dlatego też wskazane jest wyjście na świeże powietrze. Jeśli w budynku nie ma takiej możliwości, powinno się tak opracować system wentylacji, aby stworzyć warunki podobne do panujących za zewnątrz budynku. Otwarcie okna niestety nie wystarczy, a otwarcie dwóch spowoduje niepożądany przeciąg.

Rytuał

Właściwe korzystanie z sauny to swoisty rytuał. Obejmuje kilka następujących po sobie seansów pocenia w kabinie (8–14 minut) wraz z następującymi po nich każdorazowo fazami chłodzeniem ciała (20–30 minut). Proces chłodzenia przebiega w dwóch fazach. Pierwsza to chłodzenie szybkie (można je nazwać nawet wstrząsowym), trwające od 1 do 5 minut. Druga faza jest delikatna, połączona z relaksem i odprężeniem na leżaku oraz moczeniem stóp na przemian w gorącej i chłodnej wodzie. Najczęściej miłośnicy sauny rozgrzewają swoje ciało w saunie trzykrotnie, a na cały rytuał przeznaczają od 1,5 do 2, a nawet 3 godzin.

Magia drewna

Sauna sucha musi być drewniana. Dlaczego? To proste – drewno jest fatalnym przewodnikiem ciepła. Kontakt ciała z drewnem nie powoduje poparzeń, nawet gdy w pomieszczeniu panują bardzo wysokie temperatury typowe dla sauny „suchej”, fińskiej – od 60 do 100 st. C przy bardzo niskiej wilgotności powietrza. Co ciekawe – ciało schładza drewno, umożliwiając swobodne siedzenie na ławce, mimo że wokół panuje temperatura bliska 100 st. C. W tych warunkach temperaturowych oraz jednocześnie stosunkowo niskiej wilgotności powietrza (15–30%) obficie wydzielany pot może bez przeszkód odparować, natomiast chłodzące działanie skraplającej się na zimnym w porównaniu z otoczeniem ciele osoby przebywającej w saunie pary wodnej zapobiega przegrzewaniu się skóry

Sauna parowa

Bardzo ciekawa jest łaźnia parowa, pochodząca Rosji, słynna „bania”. Tu pomieszczenie wyłożone jest kafelkami, dla drewna jest tu za wilgotno. Krople wody tworzą charakterystyczną białą mgiełkę. Wewnątrz kabiny panuje zaledwie 45 stopni – wyższa temperatura byłaby przy tej wilgotności nie do zniesienia. Korzystając z takiej sauny, pocimy się wprawdzie tak samo jak w saunie suchej, z tą różnicą, że nie chłodzi nas skroplona para (jak to ma miejsce w saunie fińskiej). W takiej temperaturze wydzielony pot nie odparowuje i tym samym dodatkowe chłodzenie nie wydaje się konieczne.

Jednorazowy pobyt w kabinie parowej powinien wynosić od 10 do 15 minut. Po wyjściu z niej następuje faza chłodzenia, najpierw zimnym powietrzem, następnie zimną wodą przez kąpiel lub polewanie. Kombinację rosyjskiej łaźni parowej, zapożyczonej w dużej części od Rzymian i polegającej na przemiennym korzystaniu z pomieszczeń wypełnionych ciepłym i gorącym powietrzem oraz basenu wypełnionym przyjemnie ciepłą wodą, nazywamy łaźnią rosyjsko-rzymską. Jednak ta forma ze względu na zbyt wysokie obciążenie organizmu została wyparta przez tradycyjną saunę fińską.

Kabiny na podczerwień

Rozwój nowoczesnych technologii nie ominął również świata saun. Owocem tego rozwoju jest w tym przypadku sauna na podczerwień (IR) – choć słowo „kabina” jest tu chyba lepsze. W tego typu rozwiązaniach tradycyjne piece zastąpione zostały promiennikami emitującymi promienie podczerwone, które rozgrzewają ciało wnikając do 4 cm w głąb. Umożliwia to rozgrzanie ciała niejako od wewnątrz – bez konieczności nagrzewania powietrza wokół.

Kabiny na podczerwień są łatwiejsze i wygodniejsze w użyciu niż tradycyjne sauny. Ciepło nie jest w nich uciążliwe, oddycha się bez trudu. Do rozgrzania takiej kabiny wystarczy 5–10 minut (w przypadku sauny suchej – 30–90 minut). Kabiny są zwarte i wygodne w montażu. Również koszty użytkowania są mniejsze. Korzystanie z kabin na podczerwień przynosi wiele wymiernych korzyści. Wzmacnia wydolność układu krążenia, oczyszcza organizm z toksyn, wspomaga odchudzanie oraz terapię w schorzeniach mięśniowo-szkieletowych. Łagodzi ból, pomaga również w stanach depresyjnych.

Lista korzyści wynikających z korzystania z kabin IR jest oczywiście dużo dłuższa. Korzystać z niej mogą osoby, które powinny unikać saun tradycyjnych (problemy z wysokim ciśnieniem czy pękającymi naczynkami). Tego typu kabina może stanowić doskonałe uzupełnienie oferty wszelkich salonów – od kosmetycznego poprzez solaryjny po SPA.

Podsumowanie

Powyższy artykuł nie wyczerpuje tematu sauny – jest on zbyt rozległy i ma zbyt wiele niuansów, by wyczerpać go w jednym artykule. Mamy jednak nadzieję, że nieco przybliżyliśmy Państwu to zagadnienie i korzyści płynące z dobroczynnego ciepła w saunie.

Źródło: www.solarium.pl

[dodaj komentarz na forum]




Fizjoterapia


   » powrót do poprzedniej strony

Aby otrzymywać najnowsze informacje :


Gabinety masażu Internetowy spis gabinetów masażu w Polsce.

Gabinety masażu

Reh.e-Masaz.pl: Internetowy serwis rehabilitacyjny.

Rehabilitacja


Blog masażysty - artykuły na temat masażu
Forum fizjoterapia - fizjoterapia, rehabilitacja




Strona korzysta z plików cookies. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia przeglądarki. Administracja nie ponosi odpowiedzialności z zastosowania metod leczenia opisanych w witrynie. Kopiowanie za zgodą redakcji.